

Etkili Ders Çalışmayı Etkileyen Faktörler
Öğrencilerimizin daha etkili ders çalışmalarını sağlayacağını düşündüğümüz Etkili Ders Çalışmayı etkileyen faktörleri aşağıda sıraladık.
ETKİLİ DERS ÇALIŞMAK İÇİN...
" Kişi önce hedefini belirlemeli, şu anda hedefinin neresinde olduğunu bilmeli bunun içinde kendisini iyi tanımalıdır.
" Başarıya giden yol çok çalışmaktan değil, etkili çalışmaktan geçer.
" Çalışma saatleri olabildiğince her zaman günün aynı saatlerinde olmalıdır.
" Hangi saatte "neyin" çalışılacağı kesin olarak önceden bilinmelidir.
" Çalışma yeri sabit, sakin, temiz, düzenli, yeterince sıcak ve aydınlık olmalıdır.
" Çalışma sırasında gereken araç ve gereçler önceden hazırlanmalıdır.
" Çalışma sırasında okuma, yazma, anlatma, uygulama, test çözme, test sorusu hazırlama gibi değişik etkinliklere yer verilmelidir.
" Çalışırken zihninizi meşgul edecek tüm etmenleri çalışmaya başlamadan ya da çalışmanız bitince yapınız.
" Çalışma ortamında TV, gereksiz poster, resim ve afiş olmamalıdır.
" Başarısızlık korkusunu yenmenin yolu kendine güvenmek, başaracağına inanmak ve çalışmaktır.
" Çalışma öncesi yeterince dinlenmiş olunmalıdır.
" Etkili dinleme, yeni bilgileri öğrenme, aynı tür bilgilerin kavranılmasını ve eleştirilebilmesini kolaylaştırır.
" Not alarak çalışmak öğrenmeyi daha iyi sağlar.
" Unutma, öğrenmenin düşmanıdır. Unutmayı azaltan en önemli faktör tekrar yapmaktır. Günlük, haftalık ve aylık tekrarlar öğrenmeyi kalıcı tutar.
" Konular bütün - parça - bütün tekniği ile öğrenilmelidir. Önce konunun bütünü okunmalı- çalışılmalı, sonra anlamlı parçalara ayrılarak bölüm bölüm çalışılmalı, daha sonra konuyu bir bütün olarak algılamalı ve eksikliklerinizi gidermek için bu eksik noktalara yeniden çalışılmalıdır.
" En fazla verim alınan saatler tespit edilip o saatler arasında çalışılmalıdır.
" Zor anlaşılan konulara en verimli çalışma saatleri ayrılmalıdır.
" Sayısal bir ders çalıştıktan sonra sözel bir ders çalışılabilir.
" Öğrendikleriniz arasında bağlantılar kurunuz.
" Öğrenmeye karşı istek duyunuz.
" Öğrenme, amaçlı olmalıdır. Amaçlar motivasyon için temel oluşturur, davranışı yönlendirir.
VERİMLİ ÇALIŞMAYI ENGELLEYEN TUZAKLAR
" Zorlanılan derslerin dışlanması,
" Aşırı kaygı (güvensizlik),
" Çalışma anında hayallere dalmak,
" Uzayıp giden telefon konuşmaları,
" Motivasyon noksanlığı, isteksizlik,
" Günlük ayrıntılara boğulmak,
" Çalışmayı tamamlamadan bırakmak,
" Arkadaşlara "hayır" diyememek,
" Televizyona takılıp kalmak,
" Dersler, konular hakkında yetersiz bilgi sahibi olmak,
" Düzenli tekrarlar yapmamak,
" Plansız, programsız çalışmak,
" Kendinizi başkalarıyla kıyaslamak,
" Zamanı denetleyememek,
" Çevrenin beklentisinin yüksek olması,
" Sınav bilgi ve tekniklerini yeterince bilememek,
" Çalışma anında uygun dinlenme aralıklarını verememek,
" Yanlışlardan ders alamamak, eksikleri giderememek.
Uyku sırasında hatırlama mekanizması daha az rahatsız edilmektedir. Öğrendiklerimizi, uykuda daha yavaş; uyanıkken daha hızlı unuturuz. Eğer bir konuyu kalıcı olarak öğrenmek istiyorsanız, uyumaya gitmeden önce küçük bir tekrar yapmanızda büyük fayda vardır.